Reklama
 
Blog | Hana Mudrová

Místo pandy pandemie

Dovolila jsem si zkratkovitě uvést vtip, který koluje sítěmi i naživo – pokud se lidé ještě setkávají. Třebaže jsem ještě nedávno byla dost bohorovná ohledně potížím zrovna s tímto koronavirem (chřipkové období zrovna mohutnělo a také ohrožovalo mnohem víc), je jasné, že situace k zamyšlení nutí. Hodně. Co tedy máme? Především problematickou zimu. Zatím se nevyskytly mrazy pod -10 nebo tak nějak, které během několika dnů dokážou viry odkázat do minulosti. Lítají nad námi tlakové výše a níže, což oslabuje dlouhodobě nemocné a lidi s vysokým tlakem nebo nemocným srdcem víc, než je v této době  obvyklé.  Pokud jste si ve svém okolí nevšimli, poslední dva tři roky to na jaře vzdává víc lidí, než bývalo běžné. Předjaří s nimi poslední roky zamává a na jaře nás opouští, aniž by si pořádně užili probouzení přírody. Bohužel. Jestli do toho navíc vlítne tenhle hajzlík virový, nebude veselo.

Jenže my máme před řáděním pandemie trochu času. Pořád ještě. Třeba na to, abychom omrkli svou současnou kondičku a vylepšili, co se dá. Rozhodně tím nemyslím zázračné pilulení. To si nechte na dobu, kdy bude ouvej. Pilulky pomůžou, ale až v době maléru. Teď alou na vzduch, dlouhé procházky, příroda, společné pochody, co zvládnete. Na vzduchu se jen tak mezi sebou nenakazíte a pokecáte, kupodivu to jde i bez mobilů.

Vitamíny? Ale ovšem – ty čerstvé. Samozřejmě takové, které jsou přírodní a navíc u nás touto dobou přirozeně získané z tradiční potravy. Běžně tedy česká jablka, mrkev, petržel, celer, brambory, cibule, česnek, zelí – to kysané je přece přímo exkluzivní. Co jsem si všimla, adaptovali jsme do svého jídelníčku již před několika generacemi tradiční citrusy – pomeranče, citrony a mandarinky, také grepy a banány.  V zimě se vždy mlsaly oříšky, med a sušené plody, proč ne? I zamražené ovoce se hodí. To, co se dnes nabízí jako čerstvé, ale nesezónní,  je podtržené, umně během skladování dokopané k tomu, aby se tvářilo chutně a zdravě. Já to beru spíše jako doplněk a mlsání, než základ se zdrojem kde čeho. Ale proti gustu žádný dišputát. Hlavně si dopřávejte, co se dá, ať jste do čtrnácti dnů – měsíce co nejvíc odolní.

Jen ještě poznámku k zelenině, kterou nemáte svoji – kořenovou zeleninu okrajuji, ani mrkev zlehka neoškrabuji jako dřív. Hořkla mi v salátu, potvůrka. Takže škrabka na brambory a povrchová uskladňovací chemie (či co)  je pryč.  Říká se, že listová zelenina je terno, listovou zeleň potřebujeme hlavně teď. Jenže když se i náš všežravý pes s odporem odvrací od ledového salátu, asi to nebude ten pravý zdroj (čínské zelí chroustá rád, ale bez zeleného, veškeré další salátové věci v zimě nepapá, ani kdyby mi od huby odpadly). Víte co? Můžete si dopřát klíčky, ovšem pouze z potravin, nezkoušejte osivo! Například pučálka ze zeleného hrachu, to je úžasná dobrota! Musí se ale kombinovat s těmi vycházkami, přece jen ten tryskový pohon venku je lepší, než zamoření domácnosti bojovými plyny.

Pokud trpíte představou, že pilulky s vitamíny všechno zastoupí, vaše věc. Jen si uvědomte, že tělo je umí zpracovat jen částečně a pokud to zobete jak ptáček,  snižuje se množství, které tělo využije. Prostě za chvíli musíte jíst hrst bobulí, kterými by se jinde předávkovala celá skupina. Protože příliš mnoho vitamínů škodí – z jídla si to organismus jakžtakž přebere, co nechce, vyloučí. Proti pilulím je tělo dost bezmocné. Ano, hlavně vitamín C a béčka vděčně přijme při nástupu virózy, ale je to pouze podpůrná záležitost. A na ta béčka radši použiju drožďovou pomazánku, případně pučálku. Léta nejíme a nepijeme lákavé multivitamíny, přestali jsme používat i margaríny s přidanými hnusy.

Věc druhá: Co kdyby mne skolila chřipka? Nebo hůř? Většina problémů začne rýmou a ta umí hodně vyvádět. Ani nemusíte vědět, že ji máte (hleny se tvoří jen vzadu a stékají do krku a žaludku) a najednou kolaps. Oslabení jak blázen, snadno se k němu připojí další nemoc. Tohle miluju na klimatizaci. Jak na mne fouká, můžu spustit odečet „zastydlé rýmy“. Druhý den bolesti hlavy, teplota, zvracení… Kdepak! (Tedy, pokud jsem se zase moc nezakecala a uvědomila si nenápadná rizika.) Za prvé to jistí vždy dostatek tekutin, několik doušků Coca-coly (včas, při prvních potížích), čelenka. U dětí takový stav znamená skoro šílení rodiny, protože těm okamžitě vzplane kde co a neví se, proč. Koukněte do krku, jestli jsou vzadu provazce hlenů, rozviňte svůj klid. Stav změní postupně podaných pár lžic vymíchané, chlazené coly (obyčejné, cukrem slazené). Ty zastaví lecjaký „blicí“ expres. Zavodnění, na které běžně dbáte, sníží riziko horečky, ovšem průběžné nalévání teplým černým čajem s citrónem (černý čaj sám sníží teplotu až o stupeň) nelze během virózy dotyčnému odpustit. Co přesně dotyčný snese a jak dál postupovat při ataku se zvracením, to je dobré odpozorovat. Běžně stačí, když cola zastaví podráždění žaludku, jste schopni vypít půl sklenky – pokud je člověk vyčerpaný, doporučuje se kompotová šťáva s přidáním cukru a potom až vlažný čaj.  Cola, ačkoliv jde o nápoj proklínaný, v  tomto případě svým složením rozpouští hleny v žaludku, vnitřně ochladí rozčílenou sliznici a cukr se ihned vstřebává jeko podpora chcípající celkové energie.

Chřipka s rýmou souvisí a může se spokojeně vedle ní rozvinout. To už bolí hlava jako ďas, jste schvácení a cítíte klouby. Spát se moc nedá, ale stejně ta postel působí jako balzám. Tady pomůže zase hodně tekutin, pocení. I dospělý, když třeští vysokou horečkou, může poznat blahodárnost celkového zábalu. Nemoc tak vyděsíte, že vycouvá, jak rychle to jen půjde. U nás viry děsíme i tím, že z bezových květů v sezóně připravím předsmažené placičky a přítomnost takové byliny v zimní dobu (když to přihodím na talíř jako oblohu) působí zázračně jak šamanské bubnování v kruhu věřících. Vtipné jazýčky mých obětí sice tvrdí, že se oni sami bojí onemocnět v mé péči, ale výsledek je důležitější, než případné ksichtíky nad mnou vybranými lahůdkami. Zkrátka, mějte se rádi a neodkládejte léčebné a preventivní postupy. Nepřecházejte potíže, ať se zbytečně neoslabíte.

Končím promluvu do duše laskavého čtenáře. O koronaviru jste se moc nedozvěděli, ale na to, co můžete pro sebe udělat právě teď, to docela stačí. Tedy jen s připomenutím, že ta mrcha útočí jak na dejchadla, tak na další orgány. Nezaškodí si tedy šetřit i ledviny a játra. Méně solit, kořenit s rozumem, dost pít – v podstatě, pokud si dopřejete doporučovaný životní styl, vyhovíte více oblastem svého organismu – vycházka třeba poslouží i cévám, čistší vzduch v přírodě sníží příjem prachu při dýchání, psychika se zvedne… Máte také dost času k prostudování mnoha dalších zaručených rad.  Věděli jste třeba, že bolest při kašli mírní čaj z majoránky s medem?

Poslední oblastí je kouknutí do špajzu. Pokud potřebuje využít sic days, neměl by nikdo běhat po obchodech a zásobovat se až v dané chvíli. Udržujte si zásoby čerstvých potravin včetně sýrů a vajec tak na tři dny a nějaké ty konzervičky a suché potraviny (těstoviny, rýže, luštěniny) aspoň na týden. S tím se dá hodně kouzlit, kdyby bylo zle!

Jo a ústenky se dají ušít, prát a žehlit… Šílet a hysterčit netřeba.

 

Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.
Reklama